Pages

Friday, May 17, 2019

Vad hände med NoBoyToy?

/Från min huvudblogg 5/2 2019/

För snart ett år sedan, den 8 februari 2018, skrev NoBoyToy (NBT) sitt hittills senaste inlägg. Sedan blev det totalt tyst.

Jag har beskrivit saknaden av hennes blogg, bland annat här.

Det kom ingen förvarning, och efter detta datum har hon inte visat minsta livstecken. Det är lite kusligt.

Hon hade förvisso dragit sig tillbaka förut, men aldrig lika  totalt, eller lika länge,

Jag har ju funderat på varför många gånger. Men det konstiga är att jag aldrig kopplade det till något som jag fick reda på kanske lite mer ön ett halvår innan dess.  Jag kanske trängde bort tanken...

Det jag fick reda på var detta. En person som tillhörde NBT:s motpol i nätdebatten om sexuella övergrepp, förklarade då i ett mail att hen hade lyckats ta reda på NBT:s identitet, och att hen planerade att utnyttja detta för att slå mot NBT.*

Jag avfärdade då det som tomt skryt, eller önsketänkande,  och det var jag inte ensam om att göra. Men vid närmare eftertanke kanske det inte var det.

Jag har de senaste dagarna funderat på ett inte helt osannolikt scenario. Anta att NBT:s antagonist till sist skickade ett meddelande till NBT där hen skrev att om NBT inte lade ner, skulle hen skicka ett budskap om hennes identitet till NBT:s  anhöriga och arbetskamrater. Eftersom NBT:s blogg innehöll mycket känsligt personligt material skulle det kunna ha varit nog så effektivt.

Med tanke på att personen jag tänker på inte endast var en av NBT:s  ettrigaste  motståndare, utan också kanske den mest taktiska och manipulativa i det gänget är scenariot inte alls osannolikt...

Eftersom detta i nuläget endast är en hypotes kommer jag förstås inte att lägga ut namnet på personen ifråga. Men jag vill säga detta.

NBT var en nagel i ögat på många förövarförsvarare - både genom sin friska aggressivitet och sin förmåga till research. Hon kom aldrig av sig, blev aldrig ställd, Och aldrig rädd.

Själv uppskattade jag henne mycket trots att inte heller jag alltid var helt och hållet bekväm med hennes variant av feminism...

Om min hypotes skulle stämma saknar min avsky över detta tilltag alla gränser. För att uttrycka det  mycket försiktigt...
--------------------------------------------
* Och, nej, jag syftar här inte på mytomanen "Mikael", som flera gånger på min blogg svamlade om att han visste vem NBT var. Han svamlade helt hejdlöst, men den person jag syftar på brukar inte svamla på det sättet. 

No comments:

Post a Comment