Pages

Sunday, March 31, 2019

Och vad sysslar bing.com med?

Mycket kortfattat. Någon gång i slutat av 2018 började sökprogrammet bing.com när man sökte på mitt namn placera för länge  sedan glömda lögnaktiga och hatiska skvallertrådar, från Flashback (och annorstädes), och andra gamla utfall,  nästan allra högst på sin lista. Ibland allra högst. Medan min blogg i realtid inte längre syntes.   Något motsvarande skedde inte alls med Google.

Under en lång tid fanns alltså inte ens min huvudblogg representerad i realtid, utan av udda (och ofta ogenomtänkta) inlägg som kunde vara tio år gamla. Dessa flyttades sedan upp och ned. och om jag någon gång på just dessa inlägg kommenterade att Bing högst upp länkade till  något tio år gammalt togs dessa genast bort från  bing - och ersattes med något annat.

Det här kan inte varit  resultatet av mätningar av besöksfrekvenser. Det ser ut som en indexering gjord av en person som dels känner till en mycket stor del av de artiklar som skrivits av, och om mig, under de senaste årtiondena, utan och innan  dels inte vill mig speciellt väl.... Jag känner endast till en sådan person, men det KAN ju finnas flera...

Sedan dess har det modifierats lite - min huvudblogg i realtid blev sent omsider etta igen - men  med vissa modifieringar har denna underliga ordning till stor del levt kvar (även om det varierat en del). .

Det skulle var intressant att få reda till bakgrunden till detta märkliga fenomen.  Men sannolikheten   är nog stor att jag aldrig får det. 

No comments:

Post a Comment