Pages

Thursday, August 29, 2019

Åtalet mot Cissi Wallin - ett hot mot alla utsatta

Att Cissi Wallin åtalas är ett hot mot yttrandefriheten för alla som utsatts för övergrepp. Det handlar inte endast om henne; det handlar om mycket viktiga principfrågor.

Nej, jag tänker inte uttala mig om vad som hände eller inte hände mellan Cissi Wallin och Fredrik Virtanen. Jag var inte där.

Men om Virtanen segrar i förtalsmålet sänder det förvisso en signal till alla förövare. Om ni inte åtalas, och döms, har ni tystat ert offer  för alltid.

Och en signal till alla utsatta. Berätta aldrig vad som hänt,  om det inte finns en fällande dom att hänvisa till. För i så fall kan ni dömas till fängelse.

En gång i tiden trodde jag i min enfald att man endast kunde dömas för förtal om det hade bevisats att anklagelserna var falska, Och det är så jag faktiskt tycker det borde vara.

Nu kan man dömas även om det inte bevisats att det man säger är falskt, och för övrigt till och med om det har bevisats vara sant.

Det är fel. Mycket fel.

Här kan ni läsa Cissi Wallins kommentar om saken.
 
Cissi Wallin. Bilden utlagd på Wikipedia av användaren Frankie F.  

No comments:

Post a Comment