Pages

Sunday, October 11, 2020

Återigen till bing.com

/ Jag har förståelse för att detta kan ses som ett klassiskt fall av paranoia.  Men det är det inte. Jag har också förståelse  för att det finns de som ändå kommer att tro att jag är paranoid, Men det finns just  nu inte så mycket jag kan göra åt den saken...)

I  början av 2019 skrev jag om hur sökmotorn bing.com plöttsligt reagerade  på det mest konstiga  sätt när man sötke på mitt namn. Saker som rimligen borde ligga högt, som min blogg i realtid, försvann. Medan de mest obskyra personangrepp mot mig för ex.vis tio år sedan hamnade högst upp. 

Det bör tilläggas att Google inte under den tiden (eller senare) genomgick några sådana förändringar.

Sedan dess har bing.com fortsatt vara konstigt, ,men inte lika extremt som det var årsskiftet 2018-2019.  Efter ett tag kom min blogg i realtid åter på första plats - och perifera och urgamla personangrepp kom inte längre att helt dominera  listan. . 

Men samtidigt kunde jag notera att nästan  varje gäng min blogg mer direkt har lagt ut en serie inlägg som på ett kontroversiellt sätt  tog upp frågar om övergrepp mot barm lyftets egendomliga utfall mot mig högt upp på Bing - igen. 

Eller om jag skrev kritiska  inlägg om ledande aktörer på förnekarsidan.

För ett tag sedan skrev jag ett inlägg som tog upp den hisnande kullerbytta som Ingrid Carlqvist - en gång ledande på förnekarsidan som då nära samarbetade med en stor grupp likasinnade! - nu har gjort. Från att förneka att satanistiska övergrepp finns har hon börjat stöda  QAnon - som hävdar att ett satanistiskt pedofilnätverk bakom kulisserna styr den djupa staten i USA.  

Igår kom jag plötsligt på att kolla vad bing listar om mig just nu. Jag hade onda aningar, och de bekräftades. 

Min blogg i realtid som under det senaste året  - liksom på Google och andra sökprogram - legat högst fanns inte alls. Den låg på första plats för några dar sedan, men nu har den försvunnit. Däremot finns  tidigare specifika inlägg  av mig på  min blogg med, lite längre ner.  Nu ligger istället em hattråd om mig på Flashback som startades för 20 år sedan på -  första plats., 

Men det mest pikanta är nog att en länk till Wikipedia-artikeln om Erik XIV - en svensk kung som giftmördades 1577! - ligger på andra sidan om man söker på mitt namn.  (i alla fall nu, 13.48). Det finns ingen möjlighet för ett normalt sökprogram att hamna på Erik XIV om den söker på mitt namn, eftersom jag förvisso inre delar efternamnet Rodenborg  med den giftmördade kungen...

Om jag vore paranoid - och man blir lätt det när sådan här händer! - kunde jag undra om detta med Erik XIV har något syfte art skrämmas. Redan som barn fick jag för övrigt reda på att denne kung skulle ha mördats av gift som hade lagts i ärtsoppa. Ärtsoppa eller inte ärtsoppa -  man har vid senare undersökningar funnit spår av arsenik vid undersökning av kung Eriks bevarade kropp. 

Om man tittar på hur Bings listor om mig har utvecklats - och speciellt då hur de såg ut just skiftet mellan 2018 och 2019 - kan man endast dra slutsatsen att de måste  ha påverkats av  en eller flera personer med följande drag. 

De måste för det första ha ett encyklopediskt minne vad gäller de senaste årtiondenas personangrepp mot mig. Även de mest perifera, som lades ut på stället som få läste då, och ingen läser nu,  lades upp i de första versionerna för två och ett halvt år sedan. 

För det andra måste de nära ett nästan patologiskt hat mot mig. 

För det tredje måste de ha ett glödande hat mot alla som deltar i kampen mot övergrepp mot barn. Alla de personangrepp som lades ut i den första  omgången angrep mig för mitt engagemang i just sådana frågor.

Det där med Erik XIV  var faktiskt olustigt. Men om det nu vore så att det inte är en otroligt märklig slump - kungen ifråga låg på tredje sidan för ett tag sedan, nu ligger den på den andra - blir jag mer arg än rädd.  Och om dessa underliga händelser kommer att påverka vad jag skriver om blir det snarare så att jag kommer att skriva mer om de frågor som jag brukar angripas för - och inte mindre.

PS. Det är förstås möjligt att sidorna på bing ändras  mycket snart efter att jag skrivit detta. Jag har dock sparat dessa sidor i min dator.

No comments:

Post a Comment